Liikenne ruuhkat.

JÄRKYTTÄVÄÄ LUETTEVAA LIIKENNESUUNNITELUSTA!

Helsingin Sanomissa 8.11.2018 olleessa Kaisu Moilasen kirjoittamassa kaupunki osion artikkelissa 
”Ajoiko aika kehäteiden ohi? Kehä II ei olekaan saamassa jatkoa: ”Jos rakennamme teitä, niin ne täyttyvät autoista”” 
 

Artikkelissa mainittiin muun muuassa seuraavaa:
 

”Mal-suunnitelman tavoitteena ovat seudun kasvun ohella päästövähennykset. Se [Kehä II:n jatke] veisi kehitystä väärään suuntaan”, Puntanen sanoo.

”Tiedämme historian perusteella, että jos rakennamme autoliikenteelle teitä, niin ne täyttyvät autoista. Eli jos haluaa vähentää päästöjä, ei kannata rakentaa teitä.”

”ANTINOJAN mukaan autoliikenteen ruuhkat lisääntyvät vääjäämättä.

”Tiethän ruuhkautuvat joka tapauksessa, jätetään ne rakentamatta tai ei.”

Espoon kauhukuvissa ruuhkat tulevat kasvamaan nimenomaan kehäteillä.

Antinoja pitää pysäköinnin vähentämistä ja hinnoittelua tehokkaana tapana vähentää autoliikennettä.

”Se on konkreettista. Kun oppii, ettei autolle ole paikkaa, niin ei sitten tule sillä.”

Tässä kuvastuu todella selkeästi liikennesuunnittelussa vallitseva asenne, että mennään ideologia edellä, ei tarpeet ja faktat. Siis pyrkimys on näköjään poistaa autot Helsingistä? Onko tämä todella Helsingin tavoite, vaiko vain jonkun pienen ryhmän oma ideologinen päämäärä?
 

Päästöjä syntyy aina kuin ihminen käyttää itsensä liikuttamiseen tai käyttämiensä tuotteiden tai ravinnon liikuttamiseen jollain voimalähteellä varustettua kulkuvälinettä. Se into ja rahamäärä mikä käytetään pääkaupunkiseudun liikenteen ruuhkauttamiseen, pyöräteiden varjolla, ei ole kenellekään hyödyllistä. 

Tästä ajattelusta puuttuu totaalisesti se ihmisen luontainen arkijärki. Autot ovat vain osa nyky-yhteiskuntaa, eikä ainakaan vielä ole keksitty mitään muuta liikkumavälinettä, mikä ne pystyisi kokonaan korvaamaan. Toimiva joukkoliikenne on toistaiseksi ainoa varteenotettava vaihtoehto yksityisautoilulle, mutta sen pitää silloin olla myös toimiva. Tosin päästöissä ei tässä tapahdu oleellista muutosta. Sillä päästötöntä joukkoliikenne välinettä ei ole olemassakaan, kuin ehkä joissain valheellisissa mielikuvissa joita yritetään kovin viljellä ha levittää. Jotta joukkoliikenne välineet ovat toimivia ja tehokkaista, niin niiden on välttämätöntä kulkea myös suuri osa ajasta vajaasti täytettynä, jollin päästöt per matkustaja, nousevat suhteettoman suuriksi. Eli ihmisten liikuttaminen jotain voimalähdettä käyttäen synnyttää aina päästöjä. Aika jolloin ihminen liikkui pääosin pelkästään lihasvoimin, on päättynyt ajat sitten. Nykyisessä yhteiskunnasa on nimittäin aina kiire ja aika on rahaa. Mikäli liikutaan paikasta toiseen ilman konevoimaa tai keinotekoisesti siitä hidastamalla tekemällä tehden kaduista ruuhkaisia tai käyttäen lihasvoimaa ja kulkien hitaammin esim. kävellen tai pyöräilen tai hevoskärryjä käyttäen, niin keritään tekemään paljon vähemmän, koska aika kuluu matkustamisen paikasta toiseen. Siirtyminen paikasta toiseen ei ole itsetarkoitus, se on välttämätön suorite, koska nykyään ei asuta ja työskennellä samassa paikassa. Siis vaikka polkupyörällä ajettaisiin kuinka monta kertaa tahansa, edestakaisin paikasta A, paikkaan B, niin se ei tuota, eikä siitä synnytä mitään lisäarvoa yhteiskunnalle. Pyöräilijän oma kunto kyllä siinä paranee, mutta palveleeko se oikeasti meitä kaikkia, että joidenkin ihmisten kuntoilu mieltymistä tuetaan niin paljon, että muutetaan koko Helsingin kaupunki heitä palvelevaksi ja heille sopivaksi kuntoilutilaksi, jopa vielä tarkoituksellisesti mahdollisimman paljon haittaamalla sitä taloutta ylläpitävää autoilua. 

PS. Isossa mittakaavassa ja mikäli oikeasti halutaan ilmaston laatua parantaa, niin Suomen dieselkäyttöisen vetureiden ja Itämerellä kulkevien laivojen päästöjen rajoittaminen, olisi ilmaston kannalta paljon hyödyllisempää, kuin kaupunkien liikenteen tarkoituksellinen ruuhkauttamien. Näihin oikeasti ilmastonsaastumista pienentäviin tekoihin on kyllä huomattavasti vaikeampaa, sisällyttää siitä kaikkea parantavaa pyörätietä, ainakaan noihin itämeriosuuksiin. Toisin, kyllä Helsinki on tekemässä myös maailman kalleinta pyöräilysiltaa kruunuvuorenrantaan. Että kyllä se Helsinki-Kööpenhamina reitin pyörätiekin, on varmuudella ainakin jonkin polkijan kiimaisessa päiväunessa. 

 

 

HannuSaloranta
Helsinki

Yrittäjyyttä kannustava kansalainen Helsingistä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu